Rolls-Royce uses cookies to guarantee the best possible website experience. By continuing to use our site, you agree that we can place these cookies on your computer or device.

Please click here for more information
 
Close

Policy

article.jpg
Use of Cookies by Rolls-Royce Motor Cars

A cookie is a small text file that some websites store on your computer.

Within this website cookies are used to improve the browsing experience for our customers. Rolls-Royce Motor Cars take your privacy seriously and the below information details the cookies used, how to prevent these being written and the impact of doing so on your browsing experience.

Disabling/Enabling all cookies.

You can accept or decline cookies by modifying the settings in your browser. However, you will not be able to use all the interactive features of the site if cookies are disabled.

Most recent web browsers allow control over the cookies saved through the browser settings. To find out more about cookies, including how to see what cookies have been set and how to manage and delete them, visit www.allaboutcookies.org.

Disabling/Enabling specific cookies.

Rolls-Royce Motor Cars are working to provide the ability for you to manage your cookie preferences within our website but this is currently under development. As an interim step below we have detailed all the cookies set by our websites, their purpose and details of how to opt out where available.

The cookies detailed on this website are based on the International Chamber of Commerce guide for cookie categories; Strictly necessaryPerformance,Functionality or Targeting

The tables below explain the cookies we use and why.

Strictly Necessary Cookies

Cookie

Name

Purpose

 

More information

VicinityUser

VicinityUser

This session cookie indicates that you are actively using the site. This cookie is deleted when you close your browser.

 

 

JSESSIONID

JSESSIONID

This session cookie indicates that you are actively using the site. This indicates, at any given time, how many users are visiting the site. This cookie is deleted when you close your browser.

 

 

Performance Cookies

Cookie

Name

Purpose

 

More information

Google Analytics

_utma
_utmb
_utmc
_utmx
_utmxx
_utmz

These third party cookies are used to collect information about how visitors use the site. The information is used to compile reports to improve the site. The cookies collect information in an anonymous form, including the number of visitors to the site, where visitors have come to the site from and the pages they visited.

 

Google privacy policy

 

To opt out of being tracked by Google Analytics across all websites visit
this page

Merchantize

ngx_userid
pid2
sid{ic_client_id}
ngx_{url_id}
cvt
dupCvt

Merchantize cookies are used by iCrossing for the purposes of user targeting and research and development. Additionally, at the user's option, we will collect HTTP cookies, which will be used for research and development and one-time tailoring. This data will only be used by iCrossing and our agents.

 

iCrossing’s web server automatically collects some information about you when you request pages from iCrossing’s server, including your IP address. This information does not identify you personally.

 

Historia

Początki

Firma Rolls-Royce Limited powstała podczas lunchu w maju 1904 roku. Henry Royce, uznany inżynier, rozpoczął wtedy współpracę z Charlesem Rolls, właścicielem jednego z pierwszych salonów samochodowych. Reszta jest historią. Serie dwu-, trzy-, cztero- i sześciocylindrowych samochodów stanowiły przełom w obszarze rozwiązań inżynieryjnych i rękodzielniczych. Zaprezentowany w 1907 roku model Silver Ghost wyróżniał się legendarną płynnością jazdy, a w annałach historii zapisał się jako "najlepszy samochód na świecie" pokonując odległość 14371 mil (23128 km) bez przerwy.

Założyciele

Charles Rolls

Charles Rolls studiował mechanikę w Cambridge. Jako jeden z pierwszych studentów był posiadaczem samochodu, dlatego niebawem zaczął brać udział w wyścigach samochodowych. Aby zdobyć fundusze na realizację swojej pasji założył salon samochodowy, w którym sprzedawał głównie auta zagranicznych marek. Poszukiwania angielskiego producenta niezawodnych samochodów zaprowadziły go do Henry'ego Royce'a.


Jako pierwszy dokonał dwukrotnego przelotu nad Kanałem La Manche; zginął w wypadku samolotowym w czasie pokazu lotniczego w lipcu 1910 roku.

Sir Henry Royce

Henry Royce, znany z dbałości o detale i perfekcjonizmu, zgłosił pierwszy patent (bagnetowy uchwyt do lampy) w roku 1887. Jego firma produkowała dynama, silniki elektryczne i podnośniki.


Niezadowolony z używanego przez siebie samochodu marki Decauville, postanowił go udoskonalić i zajął się konstruowaniem najlepszych samochodów na świecie. W 1903 roku zaprojektował i zbudował swój pierwszy silnik. Jego pierwsze, prototypowe modele samochodów wyjechały na drogi w roku 1904.

Silver Ghost

Silver Ghost

Wprowadzony na rynek w 1907 roku model 40/50 HP, znany też jako Silver Ghost, był produkowany do roku 1925. Początkowo stosowano w nim 6-cylindrowy silnik o pojemności 7036 cm3, którą w 1909 roku zwiększono do 7428 cm3.


Największą popularnością cieszyły się nadwozia Barker Tourer i kabriolet Barker. Fabryka początkowo mieściła się przy ulicy Cooke'a w Manchesterze; po sukcesie firmy zakład przeniesiono do specjalnie zbudowanej hali przy ulicy Nightingale Road w mieście Derby.

  • Lata 20.

    • 1920s

      Po wojnie wznowiono produkcję samochodów Rolls-Royce, a w 1921 roku otwarto pierwszą fabrykę w USA. Silnik R został zaprojektowany w 1929 roku dla drużyny brytyjskiej uczestniczącej w wyścigu hydroplanów Intercontinental Schneider Trophy. Podobno Royce narysował jego konstrukcję na piasku końcem laski na plaży w West Wittering. Brytyjczycy nie tylko wygrali wyścig, ale też ustanowili nowy światowy rekord prędkości w powietrzu. Udoskonalona konstrukcja tego silnika o nazwie Merlin w późniejszym okresie była wykorzystywana w samolotach alianckich typu Spitfire czy Hurricane.

    • 1920s

      Rolls-Royce 20 HP, słusznie nazywany "małym" Rolls-Roycem, pojawił się na rynku w 1922 roku. Przeznaczony dla osób samodzielnie prowadzących własny samochód, zyskał popularność wśród przedstawicieli miejskiej klasy średniej wykonujących zawód lekarza, prawnika czy biznesmena. Posiadał prosty, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3127 cm3 i rozwijał maksymalną prędkość 100 km/h.

    • 1920s

      W roku 1925 model Silver Ghost został zastąpiony przez “New Phantom”, który później był znany jako Phantom I. Ostatnia partia modeli Silver Ghost powstała w roku 1927 w wersji z opancerzonym nadwoziem, dla radzieckiej spółki handlowej "ARCOS". Phantom był produkowany zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w nowej fabryce w Springfield, Massachusetts.

  • Lata 30.

    • 1930s

      Lata 30. to epoka rekordów prędkości na ziemi, w powietrzu i na morzu. W 1933 roku sir Malcolm Campbell osiągnął rekordową prędkość na ziemi, 438,5 km/h, w samochodzie Bluebird. W roku 1937 pobił go George Eyston, uzyskując prędkość 502,4 km/h w aucie Thunderbolt, wyposażonym w dwa silniki Rolls-Royce "R". Sir Henry Seagrove ustanowił nowy rekord prędkości na morzu, 191,5 km/h, na Miss England II z silnikami "R". Wkrótce potem zginął w wypadku spowodowanym zderzeniem z zatopionym pniem

    • 1930s

      Phantom II miał unowocześnione podwozie, dzięki któremu stanowił doskonały wybór dla tych, którzy tylko czekali na piątkowy koniec tygodnia roboczego, by wyruszyć na weekend na południe Francji. Do popularnych typów nadwozia zaliczały się Barker, Park Ward Continental coupe oraz Barker torpedo tourer. Model Park Ward Continental osiągał maksymalną prędkość 148,5 km/h i przyspieszenie od 0 do 97 km/h w 19,4 sekundy.

    • 1930s

      Phantom III to pierwszy model Rolls-Royce'a z silnikiem V12 60 stopni o pojemności 7340 cm3. Popularnością cieszyły się nadwozia typu Park Ward limousine i sedanca de ville oraz Hooper sedanca de ville. Osiągi limuzyny Park Ward: maksymalna prędkość 147,8 km/h i przyspieszenie od 0 do 97 km/h w 16,8 sekundy.

  • Lata 40.

    • 1940s

      W czasie II Wojny Światowej na zamówienie brytyjskiego Ministerstwa Lotnictwa Rolls-Royce produkował silniki lotnicze w fabryce Derby Works oraz nowej fabryce w Crewe, która w 1946 roku stała się siedzibą firmy. Wojna wpłynęła na zmianę wizerunku firmy ze "zwinnej ryby pluskającej się w oceanie technologii" w konkurencyjnego giganta napędzającego rozwój lotnictwa. Wizerunek ten potwierdził Gloster Meteor, który korzystając z silników Derwent V Rolls-Royce'a ustanowił nowy rekord prędkości w powietrzu: 975 km/h.

    • 1940s

      Wszystkie modele Silver Wraith posiadały nadwozie z drzwiczkami otwieranymi do tyłu. Były produkowane do roku 1959 z silnikiem o pojemności 4887 cm3, obsługującym coraz cięższe nadwozia, np. H. J. Mulliner sedanca de ville czy limuzyna Hooper touring.

    • 1940s

      Silver Dawn był pierwszym autem spod znaku Rolls-Royce'a posiadającym stalową karoserię w standardzie i sprzedawanym wyłącznie na eksport. Tylko nieliczne egzemplarze posiadały drzwiczki otwierane do tyłu; obecnie, stanowią one przedmiot pożądania kolekcjonerów. W 1951 roku pojemność 6-cylindrowego silnika, wynosząca dotąd 4257 cm3, została zwiększona do 4,5 litra, a w roku 1954 - do 4,9 litra.

  • Lata 50.

    • 1950s

      W 2. połowie XX wieku rozpoczęła się trwająca wiele lat służba Rolls-Royce'a dla Korony Brytyjskiej; zastąpił on auta Daimler w roli ulubionych limuzyn rodziny królewskiej.

    • 1950s

      W roku 1950 Jej Wysokość Księżna Elżbieta i Książę Edynburga przełamali wieloletnią tradycję kultywowaną w rodzinie królewskiej i złożyli zamówienie na pierwszy model Phantoma IV. Limuzyna ta, zaprojektowana specjalnie dla brytyjskiej Rodziny Królewskiej i głów państwa, została wyprodukowana w liczbie zaledwie 18 sztuk i jest jednym z najrzadziej spotykanych modeli Rolls-Royce'a.

    • 1950s

      W roku 1955 pojawił się model Silver Cloud. Auto osiągało prędkość 170,5 km/h, posiadało ten sam model silnika o pojemności 4887 cm3, co model Dawn, było też standardowo wyposażone w zupełnie nowe, atrakcyjne stalowe nadwozie zaprojektowane przez J. P. Blatchleya.


      Pod koniec tej dekady model Phantom V zajął miejsce Phantoma IV. Wyposażony w silnik V8 i nadwozie z drzwiczkami otwieranymi do tyłu, cieszył się znacznie większym zainteresowaniem nabywców niż jego pośrednik.

  • Lata 60.

    • 1960s

      W swingujących latach 60. limuzyny Rolls-Royce'a zaczęły trafiać do odbiorców nowego typu: aktorów, gwiazd rocka i ówczesnych celebrytów. Nie po raz pierwszy, w roli gwiazd srebrnego ekranu wystąpiły same auta Rolls-Royce.

    • 1960s

      W 1965 roku, żółty Phantom II z nadwoziem Barker pojawił się w filmie "Żółty Rolls-Royce" obok Omara Sharifa, Ingrid Bergman i Rexa Harrisona. W tym samym roku John Lennon zamówił Phantoma V. Auto opuściło fabrykę z wykończeniem w kolorze białym, natomiast właściciel przemalował je na matową czerń. Znudzony nowym kolorem Lennon pomalował auto w psychodeliczne wzory; obecnie stanowi ono jedną z najcenniejszych pamiątek po gwiazdach tamtej epoki.

    • 1960s

      Silver Shadow I, wprowadzony na rynek w 1965 roku, to pierwszy model Rolls-Royce'a wyposażony w podwozie samonośne. Auto osiągało maksymalną prędkość 190 km/h i miało moc 220 KM przy 4500 obr./min.

  • Lata 70.

    • 1970s

      Lata 70. przyniosły firmie Rolls-Royce nowe wyzwania. Pomimo ustanowienia zarządu przymusowego i rozdziału na dwie niezależne firmy, Rolls-Royce Limited działającej w lotnictwie (od 1985 roku Rolls-Royce plc) oraz Rolls-Royce Motors Limited zajmującej się produkcją samochodów, wprowadzono wiele nowych modeli.

    • 1970s

      Stylowy Corniche z jedną parą drzwiczek otwieranych do tyłu posiadał podwozie z modelu Silver Shadow i karoserię produkowaną ręcznie przez firmę Mulliner Park Ward. Model Corniche był dostępny w wersji z dachem zamontowanym na stałe lub otwieranym. W okresie, w którym był produkowany, fabrykę opuściło 1306 sztuk.

    • 1970s

      W Camargue zastosowano podwozie z modelu Silver Shadow; auto miało drzwiczki otwierane do tyłu i było produkowane przez Mulliner Park Ward z wykończeniem Pininfarina. Była to pierwsza limuzyna Rolls-Royce zaprojektowana w systemie metrycznym; zastosowano w niej takie nowoczesne rozwiązania, jak klimatyzacja bezkanałowa. Silver Shadow II stanowił udoskonaloną wersję swojego poprzednika, od którego różnił się detalami sylwetki, w szczególności czarnymi zderzakami zawijanymi na boki auta i przednim spojlerem, oraz lepszymi parametrami.

  • Lata 80.

    • 1980s

      Brytyjska firma z branży wojskowej Vickers kupiła Rolls-Royce Motors Limited w 1980 roku i kontynuowała produkcję aut Rolls-Royce oraz Bentley. Po zmianie nazwy na Rolls-Royce Motor Cars Limited w 1985 roku, firma trafiła na giełdę.W 1983 roku samochód z silnikiem Rolls-Royce'a ponownie ustanowił nowy rekord prędkości na lądzie. Thrust 2, kierowany przez Richarda Noble'a, posiadał silnik odrzutowy Rolls-Royce Avon 302 i osiągnął prędkość 1019,468 km/h.

    • 1980s

      W modelu Silver Spirit zastosowano płytę podłogową z auta Silver Shadow, na której zbudowano nadwozie o unowocześnionym, elegantszym wyglądzie.

    • 1980s

      W modelu Silver Spur rozszerzono rozstaw osi o 10 cm w porównaniu do auta Spirit. W 1985 roku z okazji stulecia motoryzacji w Wielkiej Brytanii wyprodukowano 25 aut Silver Spur Centenary. Silver Spur istniał też w wersji limuzyny o długości zwiększonej nawet o 106 cm.

  • Lata 90.

    • 1990s

      W latach 90. zakończono produkcję w zakładzie Crewe, a Grupa BMW nabyła prawo do produkcji samochodów Rolls-Royce, otwierając nowy rozdział w historii firmy.


      Silver Seraph, ostatni model Rolls-Royce'a produkowany w Crewe, był zarazem pierwszym całkowicie nowym autem tej marki od czasów limuzyny Silver Shadow sprzed ponad 30 lat. Stworzony z pomocą firmy BMW, posiadał silnik BMW V12 o pojemności 5,4 litra

    • 1990s

      Corniche miał wiele detali wspólnych z modelem Silver Seraph, ale wykorzystano w nim dobrze znany silnik V8. Ze względu na większy moment obrotowy, silnik V8 wydawał się lepiej dostosowany do łagodnego modelu Corniche.

  • Czasy współczesne

    • The Present

      Siedziba i fabryka Rolls-Royce'a mieszczą się w miejscowości Goodwood w hrabstwie Sussex na terenie Wielkiej Brytanii. Zakład, zrealizowany zgodnie z wizją sir Nicholasa Grimshawa, architekta o światowej sławie, inspiruje pracowników, a otaczający go sielski pejzaż cieszy oko.

    • The Present

      Pierwszy model Rolls-Royce'a w XXI wieku narodził się z pragnienia zbudowania najlepszego samochodu na świecie. Jego rezultatem jest auto Phantom. Wkrótce stworzono także model Phantom z rozszerzonym rozstawem osi, mniej formalny Drophead Coupé ze składanym dachem oraz zwarty i pociągający Phantom Coupé. Kierując się inspirującymi słowami założyciela firmy, w roku 2012 Rolls-Royce postawił sobie zadanie stworzenia jeszcze lepszego samochodu. Jego rezultatem jest Phantom Series II.

    • The Present

      Premiera modeli Ghost i Ghost z rozszerzonym rozstawem osi wyznaczyła nowy etap w rozwoju marki. Powstały dwie doskonałe linie samochodów, obdarzone indywidualnym charakterem i wyjątkową sylwetką stanowiącą wyznacznik wszystkich aut marki Rolls-Royce. Stworzenie i wyprodukowanie najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów Rolls-Royce w historii wymagało ponadto poważnych inwestycji w kapitał ludzki oraz w zakład w Goodwood.